از اين سو به آن سو زناشویی میلیاردر سرگرمی

از اين سو به آن سو: زناشویی میلیاردر سرگرمی بازیگر ازدواج زندگی سرگرمی چه خبر از کجا ؟

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری خرگیوش توهمی از سینمای فانتزی

فیلم سینمایی “خرگیوش” به نویسندگی و کارگردانی “مانی باغبانی” شانس حضور در میان هفت فیلم اکران نوروز ۹۷ را دارا بود، ولی با وجود مضمون و محوریت کمدی خود نتوانست

خرگیوش توهمی از سینمای فانتزی

خرگیوش توهمی از سینمای فانتزی

عبارات مهم : سینما

فیلم سینمایی “خرگیوش” به نویسندگی و کارگردانی “مانی باغبانی” شانس حضور در میان هفت فیلم اکران نوروز ۹۷ را دارا بود، ولی با وجود مضمون و محوریت کمدی خود نتوانست اقبال چندانی را در عالی ترین فصل اکران از آن خود نماید.

این فیلم بعد از سه هفته اکران تنها ۱،۱۰۲،۵۳۸،۰۰۰ تومان فروخت و در جایگاه ششم از میان هفت فیلم قرار داده شد تا علناً در عالی ترین فصل اکران سینمای کشور عزیزمان ایران شکست خورده محسوب شود. این شکست تا جایی پیش رفت که هنوز سه هفته نشده به علت عدم رعایت کف فروش زمزمه هایی مبنی بر آخر اکران اثر و جایگزینی فیلمی دیگر به راه افتاده است.

اما آنچه باعث شده است فیلم “خرگیوش” جزو آثار ضعیف گیشه در سال تازه باشد را باید در کلیت اثر دانست. فیلم پرسشها فراوانی دارد که بسته به هر کدام از آنها بخشی از مخاطبان خود را از دست می دهد.

این فیلم در ابتدا به امر با استفاده از نوستالژی های سینمای هالیوود و استفاده از بعضی نام ها و فیلم ها تلاش در جذب مخاطب تخصصی سینما دارد ولی این دسته از مخاطبان نیز از خرگیوش راضی نیستند. در این بین افرادی که چندان با سینمای هالیوود در رابطه نیستند که کاملاً قافیه را باخته اند.

خرگیوش توهمی از سینمای فانتزی

فیلم خرگیوش ارجاعات فراوانی از فیلم های هالیوودی می دهد که اگر تماشاگر با آنها آشنا نباشد به هیچ وجه متوجه بعضی کنایات و یا تکیه کلام ها نمی شود. استفاده بیش از حد و گاهاً دم دستی از استعارات و تصویرهای باعث شده است تا مخاطب با انبوهی از خرده فیلم ها مواجه شود.

باغبانی می خواهد فیلم فانتزی بسازد و به تاریخ سینما نقب بزند ولی در این کار کاملاً شکست خورده و انگار تنها به فکر رنگ بخشیدن به نوستالژی های شخصی اش از سینمای دنیا هست. وی به هیچ وجه نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و این را می توان در بازخورد اکثر مخاطبین دریافت.

مشکل مهم نبود فیلمنامه جامع و متحد و نبود الگویی صحیح در درام اثر هست. فیلمنامه تکه پاره هست. از هر گوشه بخشی را برداشته و یک کلاژ سینمایی ساخته ولی در این میان وظیفه فیلمنامه و راه داستان مشخص نیست.

بازیگران هم با همان سبقه قدیمی خود به فیلم پاگذاشته اند. ما به جای مشاهده کاراکترها دقیقاً خود شخص بازیگران را می بینیم. سیامک انصاری، جواد عزتی و بابک حمیدیان خودشان هستند و اتفاقی را در قالب حلول نقش ارائه نمی دهند. البته فراموش نکنیم که فیلمنامه به هیچ وجه چنین اجازه ای را نیز نمی دهد.

خرگیوش تلاشی ناموفق از الگوی غریب پارودی هست. ولی انگار نویسنده و کارگردان فراموش کرده که این نوع از پاردوی را شاید بشود در خصوص آثار ایرانی به کار برد ولی مخاطب با مجموعه ای تعریف نشده از فیلم هایی روبروست که شاید حتی یکبار هم آنان را ندیده باشد.

فیلم سینمایی “خرگیوش” به نویسندگی و کارگردانی “مانی باغبانی” شانس حضور در میان هفت فیلم اکران نوروز ۹۷ را دارا بود، ولی با وجود مضمون و محوریت کمدی خود نتوانست

فروش پایین خرگیوش در عالی ترین فصل سینما و با وجود بازیگران مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون نشان دهنده عدم علاقه عموم مردم به بروزترین ساخته مانی باغبانی هست. اثری که به توهم سینمای فانتزی فقط تلاش در خنداندن به اصلاح غیر مبتذل دارد. سبکی که هنوز تعریف درستی از آن در سینمای کمدی ارائه نشده است.

واژه های کلیدی: سینما | مخاطب | سینمای | فانتزی | استفاده | باغبانی | سینمایی | بازیگران | فیلمنامه

خرگیوش توهمی از سینمای فانتزی

خرگیوش توهمی از سینمای فانتزی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz